Booking.com

Monday, February 28

Agro Pelancongan di Temerloh : Sarang Naga 76

 Assalamulaikum dan salam sejahtera.

Jika korang pernah ke Temerloh, pasti ada terdengar tentang Roti Sarang Naga yang viral tue. Roti Sarang Naga ada salah satu menu sarapan pagi yang terdapat di Restoran Sarang Makan di Sarang Naga76.
Ini dia Roti Sarang...simple tapi memang terbaiklah
Masing-masing sedang menikmati Sarapan pagi Roti Sarang

Selain dari Roti Sarang,  ada juadah-jualah lain boleh di nikmati di sini untuk sarapan  pagi seperti nasi lemak dan kueh-mueh.
Untuk makan tengahari pulak,  menu-menu masakan kampung terdapat disini juga menu-menu makanan eksotik seperti daging rusa, arnab juga ikan-ikan sungai.
Nie pula..Restoran Sarang Makan..tempat menjamu selera di Sarang Naga 
Suasana dalam Sarang Makan

Antara juadah makan tengahari yang k mid nikmati di sini Masakan Patin Sarang, Sayur Campur, Talapia Goreng dan ulam-ulaman berserta sambal belacan



INFO MENGENAI SARANG NAGA76

Sarang Naga76 ada sebuah kawasan Agro Pelancongan yang terletak di Kampung Ketam, Kerdau, Temerloh, Pahang.

Sarang Naga76 berasal dari sebuah Kelab Permotoran iaitu Dragon 76 MC, dimana pengasasnya Allan Mor telah membeli tanah seluas 12 ekar dengan tujuan untuk membina projek perumahan,  namun kawasan ini sering banjir ketika musim tengkujuh menyebabkan beliau menukarkan projek tersebut kepada projek tanaman pokok buah-buah seperti buah durian, buah naga, pisang dan lain-lain.

Antara pokok buah-buahan yang di tanam di sini, pokok durian, pisang dll.




Dah penat jalankan...bolah lepak di dangau -dangau yang terdapat di sini

Terdapat juga mini zoo yang sedang diusahakan.  Di mini zoo ini terdapat pelbagai jenis haiwan seperti landak, rusa arnab, itik, angsa, burung, ayam hutan ayam serama juga ayam spesis termahal dari Jepun iaitu Ayam Onagadori.
 
SARANGHAE - Mini Zoo







Selain itu ada chalet-chalet yang boleh diinap oleh pengunjung. Waktu kehadiran k mid dan rakan-rakan disini penginapan rumah pokok sedang dalam pembinaan dan di jangka siap sepenuhnya tidak lama lagi.  Bila siapnya semua penginapan nanti,  para pengunjung bolelah menginap di Sarang Naga76 untuk merasai  kehidupan dalam ladang bersama haiwan-haiwan.
Disamping itu para pengunjung boleh melakukan aktiviti indoor dan outdoor seperti 
berkayak, berbasikal (mountain bike) dan menaiki ATV.
Rumah pokok yang hampir siap

Menariknya suasana rumah pokok nie..boleh main nyorok-nyorok kat pokok-pokok besar bawah rumah..hehehe

Pihak Sarang Naga76 juga sedang dalam perancangan menyediakan tapak-tapak perkhemahan dan menyediakan kemudahan untuk melakukan  aktiviti permainan flying fox.

Sarang Lepak..bila ianya siap sepenuhnya,  bolehlah pengunjung menikmati hidangan Western di sini.

KEDEY pula adalah kedai untuk menjual cenderahati



📌Lokasi  : Kampung Ketam 
28020 Temerloh, Pahang

Waktu Operasi Sarang Makan
7.00 pagi hingga 3.00 petang 

Tel : 018 2995413

#temerlohunlimited  #exploretemerloh2022
#temerlohbandarikanpatin
#temerlohtitiktengahsemenanjung
#tourismpahang
#sarangnaga76

Salam sayang,
MiedaJaz

Friday, February 25

Penginapan Dengan Suasana Kampung di Temerloh : Kampungstay Desa Murni

 Assalamulaikum dan salam sejahtera.

Berkunjung ke Temerloh baru-baru ini memberi k mid banyak pengalaman yang indah,  disamping mengetahui banyak sebenarnya tempat-tempat menarik dan unik yang boleh di kunjung di Temerloh ini.

Jangan hanya datang ke Temerloh untuk menikmati Masakan Patin Tempoyaknya sahaja...pergilah berkunjung ke Pekan Seharinya yang terpanjang, mandi manda di Taman Tema Air Kubang Gajah dan Taman Tema Air Jengka, membawa anak-anak ke Mini Zoo Rabbitland, beriadah di Titik Tengah Semenanjung dan banyak lagi tempat yang boleh di kunjungi.   Info tentang tempat-tempat menarik di Temerloh boleh dicari di TEMERLOH UNLIMITED.COM

Apa yang k mid katakan,  jika benar-benar ingin merasai kepuasan percutian ke bandar Temerloh ini,  eloklah bermalam satu atau dua malam di sini.  Dengan demikian bolehlah bersantai-santai dan menyusun jadual untuk berkunjung ketempat-tempat yang di hajati.

Mengenai tempat penginapan pulak,  di Temerloh ini tardapat macam-macam konsep penginapan seperti hotel, homestay dan kampungstay...harga penginapan juga sangat berpatutan sesuai dengan konsep penginapan masing-masing.

Disini k mid ingin menceritakan pengalaman k mid menginap di Kampungstay Desa Murni, yang terletak di  Kampung Desa Murni, Sanggang, Termerloh.



Kampungstay Desa Murni adalah penginapan bercirikan rumah moden dan tradisional.  Walaupun berkonsep penginapan kampung,  namun ianya lengkap dengan kolam renang yang luas, wifi yang laju,   tempat parkir yang luas,siaran astro (njoi),  kemudahan dewan dan lain-lain.  


Kampungstay ini menawarkan juga pakej-pakej seperti Pakej Perkahwinan, Pakej Hari Keluarga, Pakej Seminar dan lain-lain.  Pihak pengurusan Kampungstay juga boleh menyediakan pakej mengikut citarasa kita sendiri,  cuma kita perlu beritahu mereka apa aktiviti yang hendak kita lakukan.


Ada 7 jenis rumah yang di tawarkan  iaitu  :
1.  Rumah Moden 1 
* 4 bilik berkatil Queen size berserta bilik air setiap bilik
* kemudahan wi-fi, aircond, astro(njoi), ruang tamu dan dapur
* kapasiti katil  : 8 orang
* kapasiti max rumah  : 15 orang

 2. Rumah Moden 2

* 4 bilik berkatil 2 king Size berserta bilik air di setiapa bilik
*kemudahan wi-fi,  aircond, astro(njoi),ruang tamu dan dapur
*kapasiti katil : 16 orang
*kapasiti max.rumah : 25 orang
 

 3. Rumah Tradisional 3

* 5 bilik berserta bilik air di setiap bilik
* Kemudahan wifi,  aircond, astro(njoi), ruang tamu dan dapur
*kapasiti katil : 10 orang
*kapasiti max.rumah : 15 orang
 
4.Rumah Tradisional 4 
*5 bilik, 3 bilik air
*Kemudahan wifi,  aircond, ruang tamu, astro(njoi),ruang tamu dan dapur
* kapasiti katil : 6 orang
* Kapasiti max. rumah : 8 orang

5. Rumah Tradisional 5
*5 Bilik dengan 5 bilik air
*Kemudahan wifi,  aircond, ruang tamu, astro(njoi),ruang tamu dan dapur
*Kapasiti katil : 6 orang
*Kapasiti max. rumah : 8 orang
 
6. Rumah tradisional 6
* 5 bilik dan 5 bilik air
* Kemudahan wifi,  aircond, ruang tamu, astro(njoi),ruang tamu dan dapur
* Kapasiti katil : 10 orang
*Kapasiti max.rumah : 15 orang
 
7.  Rumah tradisional 7
* 5 bilik dan 5 bilik air
* Kemudahan wifi,  aircond, ruang tamu, astro(njoi),ruang tamu dan dapur
*Kapasiti katil : 11 orang
*Kapasiti max.rumah ; 15 orang
 
Lain-lain jenis penginapan :
1. Kampung stay Cabin
2. Kontena D'villa
3. Rumah A-type (BESAR)
4. Rumah A-type (KECIL)

RUMAH KAMPUNG TRADISIONAL


 




 KAMPUNGSTAY CABIN




RUMAH MODEN

 


RUMAH A-TYPE


Apa yang k mid boleh katakan,  menginap di Kampungstay Desa Murni ini sangat selesa dengan keadaan bilik yang luas serta suasana kampung yang nyaman. Amat sesuai untuk percutian keluarga

📌Lokasi : Kampungstay Desa Murni
Lot 1674, Jalan Homestay
Desa Murni Sanggang, 28020 Temerloh
Pahang

Tel : 09 2847949 / 012 5534715

Email: kampungstay@yahoo.com.my

Fb : Kampungstay Desa Murni

Website : www.kampungstaydesamurni.com


#temerlohunlimited
#exploretemerloh2022 #tourismpahang
#kampungstaydesamurni
#temerlohbandarikanpatin
 
 
Salam sayang,


Thursday, February 24

Tempat Makan di Temerloh : Restoran Go' Bang Maju Tol Patin Tempoyak


 Assalamulaikum dan salam sejahtera semua.

Hari ke 2 di Temerloh,  singgah makan tengahari di  Restoran Go'Bang Maju Tol Patin Tempoyak.  Restoran ni terletak di jalan besar ke Pekan Temerloh dan dekat dengan Tol Temerloh. Dari tepi jalan boleh nampak restoran ini,  dengan tempat parkir yang luas di sediakan di hadapan restoran.

Melihat pada namanya  Go'Bang..k mid pun bertanyalah pada pekerja di situ...kenapa nama Go' Bang??   Rupanya pemilik restoran adalah anak yang sulong di panggil abang...jadi Go'Bang bermaksud terus maju bang😍

Ketika kehadiran k mid dan rakan-rakan di sini,  walaupun hari Isnin..kelihatan banyak pelanggan sedang menjamu selera. Apa yang ada dalam fikiran k mid mesti masakan dia sedap sebab tue ramai yang berhenti singgah di sini.

Sop tetap dipraktikkan...kelihatan anggota RELA  untuk memantau

Restoran ini menggunakan konsep ambil makanan dan minuman sendiri menggunakan troli yang disediakan...ala- ala IKEA giteww.. 

Lepas pilih makanan yang korang nak makan atau bungkus...sila ke kaunter untuk buat pembayaran.  Kaunter pembayaran juga berkonsep Tol Highway...Korang boleh pilih nak bayar di Tol mana?...Tol Gombak ada, Tol Bentong ada, Tol Karak pun ada & Tol Temerloh pun boleh😆😆 Sempoikan😁

Selain dengan Masakan Tempoyak Ikan Patinnya yang sedap tue, restoran ini ada menyediakan menu-menu lain seperti Pais ikan Patin, Gulai Pucuk Ubi, Masak asam pedas, Masak lemak chili api udang galah,  Ikan Talapia goreng, kerabu, ulam-ulaman dan lain-lain. Mee udang pun ada juga..tapi ini sajian waktu petang hingga malam jadi tak sempat lah rasa.




Ini Pais ikan Talapia..sedappnye

Minuman pula ada yang spesial di sini iaitu Air Jagung Special, Air Bandung Special dan Air Keladi SpecialCendol juga terdapat di sini. Selain itu pencuci mulut seperti kek juga terdapat di sini.





Produk-produk makanan ringan dari industri kampung seperti kerepek ubi, kerepek pisang, kueh bahulu juga terdapat disini. Pendek kata....senang jer...boleh beli semua di sini..tak perlu cari-cari di tempat lain lagi.




Menu Makanan k mid dan rakan-rakan untuk makan tengahari di sini kali ini adalah Patin Tempoyak, Pais Talapia Bakar, masak lemak pucuk ubi, masak asam batang keladi, ulam-ulaman berserta sambal belacan.

Kesedapan Masakan Tempoyaknya memang tidak boleh di nafikan..k mid paling minat Pais Ikan Talapia Bakarnya.

Apa lagi k mid, bertambah-tambahlah makan😆
Jadi...betullah sangkaan k mid...sebab masakan sedap dan kepelbagaian menu membuat ramai yang berhenti untuk menjamu selera disini.
Korang kalau sampai Temerloh tue bolehlah cuba. K mid bagi 4/5 💥💥💥💥
K mid & geng...sampai ada bungkus  bawak balik tau...

📌 Alamat : Lot 5086, Kampung Raja
28000 Temerloh, Pahang
Tel : 019 9569696
Waktu Operasi  : 10 pagi - 9.30 malam (setiap hari)

#temerlohunlimited #temerlohbandarikanpatin
#temerlohtitiktengahsemenanjung
#exploretemerloh2022

Salam sayang,

APA YANG MENARIK DI DEERLAND PARK, LANCHANG

 Assalamulaikum dan salam sejahtera semua. Melihat pada namanya pasti kita ingat ianya Taman untuk Rusa sahaja tapi sebenarnya banyak haiwan...