Skip to main content

Percutian di Medan, Indonesia(Part 1)

Assalamulaikum...........
 
Perjalanan ku ke kota Medan kali ini ditemani oleh teman2  dan putri ku.  Impian untuk sampai ke Medan terlaksana jugak walaupun pada awalnya menolak pelawaan rakan2 untuk ke sana...


Pemandangan dari udara kota Medan

Penerbangan ke Medan hanya mengambil masa setengah jam..Baru je habis minum milo panas secawan dah pun sampai

Dah boleh jadi model AA dah.......................
 
Bertuahnye badan.....ada kawan yang tunggu di sana..TQ Deb...siap dengan tandanama.........
Tibanye di Lapangan Terbang Polonia, Medan kami di jemput oleh kawan yang sedia membawa kami ke tempat penginapan



Pemandangan dari depan villa kami



Macam tak percaya je...boleh duduk menginap di villa nie



Kami terkejut bila melihat villa penginapan kami...betul-betul mengadap Danau Toba. Sungguh indah pandangan di sini...Villa penginapan kami adalah rumah  Penginapan  Presiden Sukarno sewaktu beliau di dalam buangan di Medan dahulu.  Patutlah cantik.............


Akan menjadi kenangan terindah kerana merasa menginap di Vila bekas Presiden...huhuhu


Gambar2 Presiden Sukarno menghiasi dinding.......
Sebenarnya Villa nie dah di jadikan Rumah Peranginan bagi kakitangan kerajaan...jadi kawan kami adalah kakitangan kerajaan Indonesia jadi dia pun dapatlah menginap di sini dengan kadar yang murah...jadi dia bookinglah untuk kami...beruntungnye...



Pemandangan indah di depan Villa kami........Subhanallah...



Pemandangan pada pukul 6.30 pagi


Pemandangan pukul 9.00 pagi


Bergambar di hadapan villa sebelum menjelajah Pulau Somasir


Esoknye kami memulakan perjalanan ke Pulau Somasir dengan bot.


HORAS.....WELCOME......bergambar di Jetty ke Pulau Somasir


Pemandangan di Jetty



Sebelum menaiki bot ke Pulau Somasir


Inilah botnye...




Suasana dalam bot
Keindahan Danau Toba cuba kami dapatkan melalui lensa kami.....






 Indahnya alam ciptaan tuhan


 


Perjalanan ke Pulau Somasir mengambil masa kira-kira 40 minit.

Kita lihat nanti apa yang kami lawati di Pulau Samosir...............bersambung



With Love

Comments

Popular posts from this blog

PERJALANAN KE LANGKAWI MENGGUNAKAN ETS (ELECTRIC TRAIN SERVICE)

Assalamulaikum dan selamat sejahtera semua. Rasa-rasa ramai yang dah sampai Langkawi kan.  Macam k mid nie,  bole katakan setahun sekali atau dua kali sampai ke Pulau nie...selalunya terlajak pergi ke Pulau Langkawi ini kerana balik ke Kedah atau Perlis untuk memenuhi undangan perkahwinan sahabat atau saudara mara di sana.  Alang-alang dah sampai Kedah atau Perlis teruslah masuk ke Pulau Langkawi sehari dua kan.... Tapi kali nie pergi memang memenuhi undangan sahabat yang berkahwin di Pulau Mashuri . Selalunya k mid dan mr husban naik kereta atau naik flight lah.... tapi baru-baru nie kak mid dan mr husban mencuba perkhidmatan keretapi ETS( Electric Train Service) pula. Kami naik ETS jam 7.45 pagi yang berhenti di stesen Sg Buloh Kami memulakan perjalanan dari Stesen keretapi Sg Buloh kerana keretapi ada berhenti di sini jadi tak lah kami membazir untuk pergi ke KL sentral.  Jadi tengok jadual dan laluan ETS, kalau ada berhenti berhampiran dengan kediaman kita eloklah na

BERCUTI DI HATYAI : TEMPAT-TEMPAT MENARIK YANG BOLEH DIKUNJUNGI

 Assalamulaikum dan salam sejahtera. Hari ini k.mied nak share mengenai tempat -tempat yang k.mied kunjungi sewaktu ke Hatyai baru-baru ini. ' Hatyai ' sebuah bandar terletak di Wilayah Songkhla, Thailand . Merupakan bandar yang paling berdekatan dengan sempadan Thailand-Malaysia . Kenapa orang Malaysia suka ke Hatyai?? Perjalanan hendak kesini tidaklah jauh mana ,  makanan yang sedap, pelbagai serta menepati citarasa rakyat Malaysia serta penginapan yang murah menjadi sebab kenapa orang Malaysia suka ke Hatyai. Kiranya Hatyai nie ' Syurga Makanan'. Bagi mereka yang tinggal di negeri berhampiran sempadan seperti Perlis, Kedah dan Kelantan ulang-alik Hatyai mungkin perkara biasa. Pelancong dari Malaysia boleh memasuki daerah Songkhla melalui beberapa pintu masuk seperti Padang besar, Bukit Kayu Hitam, Wang Kelian dan Durian Burung . Setelah lebih dua tahun terperap akibat Covid-19,  bila dah ada kelonggaran boleh melancong kembali sudah tentu Hatyai menjadi pilihan

UMRAH PERTAMAKU : BARANG KEPERLUAN UMRAH

 Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Diri ini bersyukur kerana mendapat peluang menjadi tetamu Allah pada bulan Mac 2022 yang lalu.  Asalnya k mied ingin pergi bersama Arwah suami tapi apakan daya dia terlebih dulu di jemput ilahi. Jadi k mied pergi secara mengejut bersama bestie k mied serta ayah ibunya. Mereka merupakan jemaah yang tertangguh 2 tahun lalu akibat Pandemik Covid 19. Ya Allah..aku menyambut seruanmu Bila kak mied telah mendapat pengesahan akan  menunaikan umrah, k mied mulalah membeli dan menyediakan barangan-barangan sedikit demi sedikit. Ramai juga di antara kita yang risau tentang persiapan-persiapan yang perlu di lakukan,  barang yang perlu di bawa hingga kita asyik talipon atau bertanya pada saudara-mara dan kawan-kawan yang pernah sampai ke tanah suci. Kami berempat di Miqat Bir Ali Mengenai kursus pula, k mied tidak dapat sekali pun berkesempatan menghadiri kursus umrah yang di anjurkan oleh travel agensi,  bukan kak mied malas atau apa... tapi tarikh yang diad