Skip to main content

Percutian di Medan Indonesia (Part 2)

Sambungan dari Entry sebelumnya......

Kami tiba di Pulau Somasir dan di beri penerangan mengenai Kehidupan kaum Batak di sana.


Pakcik nie sedang beri penerangan kepada kami..


Lepas tue berilah mereka sumbangan ikhlas.




Nie dia perkuburan Tua Raja Sidabutar



Bergambar di hadapan sebuah makam lama
Kemudian kami melihat Objek Wisata SiGale-Gale pula............






Rumah Tradition Kaum Batak


Nie dia penari kebudayaan Kaum Batak..OOOPP!!!!! Nie di Muzium kesenian Batak

Kami berempat di dalam Muzium


Selepas hampir seharian menjelajahi Pulau Samosir kami pun berangkat ke Berastagi, Gundaling.  Suasana di sini dingin sungguh,  nak mandi pun terketar2 kesejukan .........


Ini rumah tumpangan kami di Berastagi......di saluti kabus tebal di malam hari....

Pemandangan di jendela penginapan kami...kira pukul 7.00 pagi


Inilah adalah sessi melompat dan tai chee di waktu pagi...huhuhu



Pemandangan gunung berapi dari Bukit Gundaling...Gunung berapi nie sedang batuk2...

Gambar kami berlatarbelakangkan Gunung Berapi di Gundaling...tak ingat gunung berapi nie nama apa ya??

Antara patung yang terdapat di bukit Gundaling


Gundaling nie bermaksud Good Bye Darling....sungguh nyaman dan dingin di sini..Tengoklah bunga-bunga nya yang segar macam Cameron Highland.


Kedinginan amat terasa tika malam dan awal pagi di sini...

Seterusnya kami meneruskan perjalanan ke kolam air panas Alam Sibayak .  Kami tidak lama di sini hanya putar2 aje..(alamak!!.cakap Indon lah pulak...)


Kolam Air panas Alam Sibayak

Di depan pintu masuk


Sempat lagi merendam kaki ......


Kemudian ke Pekan Berastagi.....menaiki kuda dan membeli buah-buahan serta sedikit cenderahati





Ronda-ronda di persekitarannya


Tengok...dalam pasar pun boleh posing............


Dan seterusnya ke istana maimun..


Bergambar di hadapan istana maimoon

Seni bina di dalam istana maimoon

Istana Maimun adalah istana kebesaran Kesultanan Deli dengan warna kuningnya (kuning merupakan warna kerajaan Melayu) dan khas gaya seni bina Melayu di pesisir timur. Ia merupakan salah satu mercu tanda yang terkenal di Medan, ibu kota Sumatera Utara, Indonesia.
Istana ini sebenarnya dirancang oleh seorang arkitek Itali dan disiapkan pada tahun 1888 semasa pemerintahan Sultan Makmun Al Rasyid Perkasa Alamsyah. Ia mempunyai keluasan 2,772 meter persegi, dan mempunyai 30 bilik. Binaan Istana Maimun menarik minat ramai pelancong kerana ia mempunyai binaan yang dipengaruhi pelbagai kebudayaan, dari kebudayaan Melayu, Islam, Sepanyol, India, dan Itali.
Ketika ini istana tersebut masih didiami oleh keluarga–keluarga sultan. Ruangan pertemuan, foto–foto keluarga kerajaan Deli, perabot rumah tangga Belanda kuno dan pelbagai senjata, terbuka bagi masyarakat yang ingin mengunjunginya. Di istana ini pula terdapat Meriam Puntung yang merupakan peninggalan sejarah daripada kerajaan Deli.
Satu blok dari istana Maimun kearah timur, berdiri Mesjid Raya dengan arkitek yang menawan merupakan daya tarik bagi wisatawan yang berkunjung ke Medan dan sangat mengagumkan.
(SUMBER GOOGLE)



Sebenarnya ada kisah istana maimun nie terjadi kepada anakku  disini.  Istana ini masih di jaga oleh warisnya...so anakku di larang duduk di kerusi di dalam istana maimun ini sedangkan orang lain langsung tidak di larang oleh penjaganya....kawan ku si Deb tue pergilah bertanya kenapa pulak si kakak tiada di benarkan duduk di kerusi tue untuk bergambar....katanya mereka nampak ada benda ikut dia............so ......susah nak cakap sebab anak aku nie memang ada terlibat dengan benda2 canggini.....

Kerusi nie pun dia tak dibenarkan duduk..terus sentaplah budak tue...


Tidak Jauh dari Istana ,ada sebuah lokasi meriam puntung. menjadi legenda di kalangan masyarakat Deli.



Ada cerita di sebalik meriam puntung nie.....................


Terasa seram sikit bila berada di sini.

Begitulah sedikit sebanyak pengalaman kami di bumi Medan.  Malam berikutnya pula kami jalan2 dan makan2 sekitar Merdeka Walk.


Best jugak kat sini


Macam-macam makanan ada kat sini...rata-rata kena juga dengan selera kami

Keseluruhan percutian ini sungguh menyeronokkan.  Layanan yang diberi oleh Deb dan ayahandanya amat kami hargai.


Bergambar di Polonia Airport sebelum berlepas pulang.

Sekian. Jumpa lagi

With Love
Miedajaz




Comments

Popular posts from this blog

PERJALANAN KE LANGKAWI MENGGUNAKAN ETS (ELECTRIC TRAIN SERVICE)

Assalamulaikum dan selamat sejahtera semua. Rasa-rasa ramai yang dah sampai Langkawi kan.  Macam k mid nie,  bole katakan setahun sekali atau dua kali sampai ke Pulau nie...selalunya terlajak pergi ke Pulau Langkawi ini kerana balik ke Kedah atau Perlis untuk memenuhi undangan perkahwinan sahabat atau saudara mara di sana.  Alang-alang dah sampai Kedah atau Perlis teruslah masuk ke Pulau Langkawi sehari dua kan.... Tapi kali nie pergi memang memenuhi undangan sahabat yang berkahwin di Pulau Mashuri . Selalunya k mid dan mr husban naik kereta atau naik flight lah.... tapi baru-baru nie kak mid dan mr husban mencuba perkhidmatan keretapi ETS( Electric Train Service) pula. Kami naik ETS jam 7.45 pagi yang berhenti di stesen Sg Buloh Kami memulakan perjalanan dari Stesen keretapi Sg Buloh kerana keretapi ada berhenti di sini jadi tak lah kami membazir untuk pergi ke KL sentral.  Jadi tengok jadual dan laluan ETS, kalau ada berhenti berhampiran dengan kediaman kita eloklah na

UMRAH PERTAMAKU : BARANG KEPERLUAN UMRAH

 Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Diri ini bersyukur kerana mendapat peluang menjadi tetamu Allah pada bulan Mac 2022 yang lalu.  Asalnya k mied ingin pergi bersama Arwah suami tapi apakan daya dia terlebih dulu di jemput ilahi. Jadi k mied pergi secara mengejut bersama bestie k mied serta ayah ibunya. Mereka merupakan jemaah yang tertangguh 2 tahun lalu akibat Pandemik Covid 19. Ya Allah..aku menyambut seruanmu Bila kak mied telah mendapat pengesahan akan  menunaikan umrah, k mied mulalah membeli dan menyediakan barangan-barangan sedikit demi sedikit. Ramai juga di antara kita yang risau tentang persiapan-persiapan yang perlu di lakukan,  barang yang perlu di bawa hingga kita asyik talipon atau bertanya pada saudara-mara dan kawan-kawan yang pernah sampai ke tanah suci. Kami berempat di Miqat Bir Ali Mengenai kursus pula, k mied tidak dapat sekali pun berkesempatan menghadiri kursus umrah yang di anjurkan oleh travel agensi,  bukan kak mied malas atau apa... tapi tarikh yang diad

APA YANG MENARIK DI LALAPORT BUKIT BINTANG CITY CENTRE(BBCC)

  Assalamualaikum dan salam sejahtera Baru-baru ini kak mied berpeluang mengikuti Famtrip ke Lalaport BBCC bersama pemandu-pemandu pelancong. Peluang ini membuat kak mied rasa teruja sebab kak mied belum sekali pun menjejakkan kaki ke sini walaupun Lalaport BBCC telah dibuka sejak Januari 2022 . Terletak di tengah-tengah Bandar, kawasan Bukit Bintang. Lokasi dahulunya adalah tapak Penjara Pudu yang terkenal.  Bagi generasi sekarang mungkin mereka tidak melihat atau mengetahui tentang kewujudan  Penjara Pudu namun pintu masuk atau pintu gerbang Penjara Pudu masih dikekalkan sebagai tinggalan sejarah lalu.   Mall ini mengenengahkan konsep " Modern Simplicity" yang sinonim dengan tradisi Jepun dengan gabungan fasiliti komersial, pejabat , kediaman, hotel dan lain-lain. Merupakan fasiliti luar negara yang pertama di  Asia Tenggara oleh Mitsui Fudosan Co. Ltd.(Mitsui Fudosan) .  Terdapat 400 kedai untuk penyewaaan di Mall ini,  serta penampilan kedai-kedai jenama-jenama terkenal