Skip to main content

Percutian ke Shenzen Goungzhou 6hari 4 malam (Day 01)

Assalam semua pembaca budiman...baru je pulang dari Trip ke China,,cepat2 menaip takut lupalak..dah terfikir kali nie nak cepat2 menaip supaya ingat semua aturcara dan orang lain akan dapat menafaatnya.
Sebelum nie banyak trip juga dah pergi tapi dok  terperap...x nak menaip akhirnya terbengkalai..bila nak menaip dah x ingat...huhuhu
Oklah...Kesempatan ke China kali nie atas kerja iaitu memjadi Tour Leader Syarikat Poto Travel Sdn Bhd.  Membawa dan menjaga kebajikan 23 orang untuk bercuti ke Shenzen dan Goungzhou,.

Day 01 (23 Mac 2016)

Penerbangan kami nie menaiki pesawat Cathay Pasific
Jam 7.35 pagi...semua peserta di minta berkumpul di Aras 5 Kaunter H untuk check in dan Drop Luagage.

8.30 pagi..semua urusan selesai dan semua berkumpul untuk sessi taklimat dan bacaan doa kemudian semua menuju pintu penerbangan antarabangsa.

Flight kami jam 10.20 pagi  dengan penerbangan tanpa henti selama 3 1/2 jam dan di jangka tiba di lapangan Terbang Hong Kong jam 2.30 petang.

Akhir nya kami tiba jam 3,00 petang...lewat setengah jam

Tiada perbezaan waktu Malaysia dan China....jadi x payah adjust jam...hehehe...tapi kul 6.00 petang dia dah gelap macam kul 7,00 malaysia tapi rata2 shopping mall dan kedai tutup hingga jam 11.00 malam.

Jangan lupa isi arrival form atau white form sebelum imigresen...jika guna feri ke mainland x payah isi form....jam 4.00 petang semua urusan di airport selesai....

Nie dia coach kami..yang akan bawa ke Hotel di Shenzen...kira Hong Kong Nie macam transit jer...Captain Coach sebiji macam gengstar...marah orang selamba jer..

Guide kami A LIM..yang pandai berbahasa Melayu Indonesia..tapi dia hanya akan bersama kami hanya smpai border jer

Jalan menuju Shenzen

Apa yang dapat k mid tengok ialah kutipan tol nya seperti lebih korang macam smart tag amat efisien berbanding smart tag kita..jadi kurang sangkut di Plaza Tol.

5.30 petang ..tiba di imigresen Hong Kong Shenzen.

Guide lain pula menunggu iaitu Mr George (English Speaking)...dialah yang akan bersama hingga habis Trip nie

Selepas memasuki Shenzen...kami meneruskan perjalanan kira-kira 20 minit untuk sampai ke Hotel kami iaitu Hotel Century Plaza...Check in Hotel dulu

Seterusnya dinner di restoran Halal berhampiran dengan hotel.

Makanan di restoran banyak betul letak herba sampai tak tahan pijar lidah

Restoran Halal di Shenzen agak kurang berbanding Goungzhou
Selepas dinner kami di bawa ke Louhou Coomercial Market....

Walking distance jer Luo Hu Coomercial Market nie dari Hotel kitaorg
Luo Hu Coomercial Market nie kiranya macam Berjaya times Square atau Sg Wang...Banyak barangan di jual di sini tapi  boleh tawar hingga setengah dari harga....

K mid survey dulu....tengok kat sini xlah murah sgt...rasanya orang cakap di Goungzhou lagi murah..

Keluarga En Zainuddin ketika menemani k mid

Beginilah suasana di sekitar Lou hu  Coommercial Market pada waktu malam.  Ini pula En Rahman bersama Isteri
Setelah kira-kira sejam pusing2 di sana... kami pun pulang semula ke Hotel. Kaki pun dah lenguh sangat..so besok nak tour lagi nie....balik berehatlah...

Begitulah kisah hari pertama..........bersambung

Luv

Comments

Popular posts from this blog

PERJALANAN KE LANGKAWI MENGGUNAKAN ETS (ELECTRIC TRAIN SERVICE)

Assalamulaikum dan selamat sejahtera semua. Rasa-rasa ramai yang dah sampai Langkawi kan.  Macam k mid nie,  bole katakan setahun sekali atau dua kali sampai ke Pulau nie...selalunya terlajak pergi ke Pulau Langkawi ini kerana balik ke Kedah atau Perlis untuk memenuhi undangan perkahwinan sahabat atau saudara mara di sana.  Alang-alang dah sampai Kedah atau Perlis teruslah masuk ke Pulau Langkawi sehari dua kan.... Tapi kali nie pergi memang memenuhi undangan sahabat yang berkahwin di Pulau Mashuri . Selalunya k mid dan mr husban naik kereta atau naik flight lah.... tapi baru-baru nie kak mid dan mr husban mencuba perkhidmatan keretapi ETS( Electric Train Service) pula. Kami naik ETS jam 7.45 pagi yang berhenti di stesen Sg Buloh Kami memulakan perjalanan dari Stesen keretapi Sg Buloh kerana keretapi ada berhenti di sini jadi tak lah kami membazir untuk pergi ke KL sentral.  Jadi tengok jadual dan laluan ETS, kalau ada berhenti berhampiran dengan kediaman kita eloklah na

UMRAH PERTAMAKU : BARANG KEPERLUAN UMRAH

Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Diri ini bersyukur kerana mendapat peluang menjadi tetamu Allah pada bulan Mac 2022 yang lalu.  Asalnya k mied ingin pergi bersama Arwah suami tapi apakan daya dia terlebih dulu di jemput ilahi. Jadi k mied pergi secara mengejut bersama bestie k mied serta ayah ibunya. Mereka merupakan jemaah yang tertangguh 2 tahun lalu akibat Pandemik Covid 19. Ya Allah..aku menyambut seruanmu Bila kak mied telah mendapat pengesahan akan  menunaikan umrah, k mied mulalah membeli dan menyediakan barangan-barangan sedikit demi sedikit. Ramai juga di antara kita yang risau tentang persiapan-persiapan yang perlu di lakukan,  barang yang perlu di bawa hingga kita asyik talipon atau bertanya pada saudara-mara dan kawan-kawan yang pernah sampai ke tanah suci. Kami berempat di Miqat Bir Ali Mengenai kursus pula, k mied tidak dapat sekali pun berkesempatan menghadiri kursus umrah yang di anjurkan oleh travel agensi,  bukan kak mied malas atau apa... tapi tarikh yang diad

PERCUTIAN 2HARI 1MALAM DI LOST WORLD OF TAMBUN

Assalamulaikum dan salam sejahtera. Minggu nie nak pergi mana pulak? .  K mied rasa nak berehat aje di rumah setelah dari hari raya aidil adha hari tue hingga sekarang asyik berjalan jer ..bermula melaka, kemudian batam, lepas tue hatyai. Ingat-ingat dapatlah rest kejap....tapi hahaha..anak-anak ajak pula ke Lost World of Tambun . K mied pulak pantang diajak...cepat benar bertenaga ..huhuhu🥰🥰 Bukan senang anak bujang nak ikut jejalan dgn mama dia..kali ini ikut pulak..alhamdulillah 🤲 Taman tema ini berkeluasan  40 ekar, Ianya dibuka kepada pengunjung pada 11 November 2004 . Selain ada Taman Tema Air,  ada 7 taman tema lain yang menyeronokkan iaitu : Lost Water Park Lost World Amusement Park Lost World Hot Springs & Spa Lost World Tiger Valley Lost World Petting Zoo Lost World Tin Valley Lost World Adventure Park Check harga dulu...kitaorg beli online je Kami mulakan perjalanan dari rumah di Selangor kira-kira pukul 8.30 pagi dan sampai ke Lost World of Tambun sekitar 11.30 pag