Skip to main content

Stesen Penyelidikan Perhutanan Pasoh, Negeri Sembilan

Assalamulaikum semua

Baru-baru nie kak mid dan rakan-rakan di Persatuan Pemandu Pelancong N.Sembilan menerima jemputan untuk mengikuti Fam trip ke Stesen Penyelidikan FRIM Pasoh dari Lembaga Pelancongan Negeri Sembilan,

Program ini adalah untuk mempekenalkan produk pelancongan terbaru Negeri Sembilan iaitu Education Tourism.

Inilah signboard nak masuk ke Stesyen Pasoh
Disimpang  ini pengunjung perlu  naik kenderaan Pacuan 4 roda sebab akan melalui jalan ladang Kelapa Sawit sejauh 1.7 k
Bagi yang tak tahu di mana Pasoh nie kalau dari Kuala Lumpur menggunakan Lebuhraya Utara Selatan masuk ke persimpangan Seremban terus ke Persimpangan  Kuala Klawang dan terus ke Simpang Pertang ....Stesyen Pasoh 8 km dari Simpang Pertang .



Serba sedikit info mengenai Stesyen Pernyelidikan Pasoh ini :
  • Ia adalah stesen penyelidikan FRIM yang pertama ditubuhkan pada tahun 1970 di bawah Man and Biosphere Programme, Universiti Malaya.
  • Dipindah hakmilik kepada Institut Penyelidikan Perhutanan (FRI) pada tahun 1978.
  • Terletak di Hutan Simpan Penyelidikan Pasoh yang meliputi kawasan seluas 1,840 hektar yang telah diwartakan untuk tujuan penyelidikan dan pendidikan yang diuruskan oleh FRIM.
  • Ia mendapat perhatian seluruh dunia dari saintis dan ahli ekologi hutan tropika, serta pendidik dan penggemar alam sekitar tempatan.
  • Terdapat sebuah plot ekologi kekal seluas 50 hektar, arboretum seluas 2 hektar, denai alam berpandu sepanjang 2 kilometer dan sistem menara titian kanopi segitiga diperbuat daripada aluminium dan aloi yang pertama seumpamanya di negara ini.
  • Hutan Simpan Penyelidikan Pasoh ini merupakan hutan pamah tropika yang paling menyeluruh dikaji di rantau Asia Tenggara.

Kami telah di bawa menyusuri denai alam oleh En Ahmad iaitu pengurus SPF untuk mengetahui serba sedikit jenis pokok2 yang terdapat di sini.






Mendengar penerangan dari Encik Ahmad

Setelah itu kami di beri peluang untuk menaiki 3 menara aluminium dan juga menyusuri Canopy walkway


Nielah salah satu menara aluminum .  Pengunjung perlu menaiki tangga nie sebelum menuju ke Canopy Walkway

Tinggi gak ....terketar-ketarlah jugak



sebelum memanjat menara aluminium ini...tali keselamatan di pastikan ada di pinggang


Nielah canopywalkway di Pasoh....tidaklah sepanjang di di FRIM , Kepong....namun sikit sebanyak dapat memberi pengalaman pada yang melaluinya

K mid bersama teman-teman 

Begitulah aktiviti kami bersama wakil dari pihak media, Malaysian Budget Hotel Association, Malaysian Tourism Promotion Board dan non- government organisations seramai 45 orang.

Dari pengamatan K mid,  Stesen Penyelidikan Pasoh berpontensi sebagai produk pelancungan education  tourism  dengan pembaikan infrastructur yang sedia ada.

Terima kasih kepada pihak penganjur kerana jemputan ini..........

Jika berminat ke sini atau ingin menjalankan aktiviti seperti berkhemah  di sini bolelah menghubungi

SPF Pasoh  cdfletch@frim.gov.my
         atau    ahmad_awang@frim.gov.my

boleh juga ke web site : www.frim.gov.my


salam sayang










Comments

Popular posts from this blog

PERJALANAN KE LANGKAWI MENGGUNAKAN ETS (ELECTRIC TRAIN SERVICE)

Assalamulaikum dan selamat sejahtera semua. Rasa-rasa ramai yang dah sampai Langkawi kan.  Macam k mid nie,  bole katakan setahun sekali atau dua kali sampai ke Pulau nie...selalunya terlajak pergi ke Pulau Langkawi ini kerana balik ke Kedah atau Perlis untuk memenuhi undangan perkahwinan sahabat atau saudara mara di sana.  Alang-alang dah sampai Kedah atau Perlis teruslah masuk ke Pulau Langkawi sehari dua kan.... Tapi kali nie pergi memang memenuhi undangan sahabat yang berkahwin di Pulau Mashuri . Selalunya k mid dan mr husban naik kereta atau naik flight lah.... tapi baru-baru nie kak mid dan mr husban mencuba perkhidmatan keretapi ETS( Electric Train Service) pula. Kami naik ETS jam 7.45 pagi yang berhenti di stesen Sg Buloh Kami memulakan perjalanan dari Stesen keretapi Sg Buloh kerana keretapi ada berhenti di sini jadi tak lah kami membazir untuk pergi ke KL sentral.  Jadi tengok jadual dan laluan ETS, kalau ada berhenti berhampiran dengan kediaman kita eloklah na

UMRAH PERTAMAKU : BARANG KEPERLUAN UMRAH

 Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Diri ini bersyukur kerana mendapat peluang menjadi tetamu Allah pada bulan Mac 2022 yang lalu.  Asalnya k mied ingin pergi bersama Arwah suami tapi apakan daya dia terlebih dulu di jemput ilahi. Jadi k mied pergi secara mengejut bersama bestie k mied serta ayah ibunya. Mereka merupakan jemaah yang tertangguh 2 tahun lalu akibat Pandemik Covid 19. Ya Allah..aku menyambut seruanmu Bila kak mied telah mendapat pengesahan akan  menunaikan umrah, k mied mulalah membeli dan menyediakan barangan-barangan sedikit demi sedikit. Ramai juga di antara kita yang risau tentang persiapan-persiapan yang perlu di lakukan,  barang yang perlu di bawa hingga kita asyik talipon atau bertanya pada saudara-mara dan kawan-kawan yang pernah sampai ke tanah suci. Kami berempat di Miqat Bir Ali Mengenai kursus pula, k mied tidak dapat sekali pun berkesempatan menghadiri kursus umrah yang di anjurkan oleh travel agensi,  bukan kak mied malas atau apa... tapi tarikh yang diad

PERCUTIAN 2HARI 1MALAM DI LOST WORLD OF TAMBUN

Assalamulaikum dan salam sejahtera. Minggu nie nak pergi mana pulak? .  K mied rasa nak berehat aje di rumah setelah dari hari raya aidil adha hari tue hingga sekarang asyik berjalan jer ..bermula melaka, kemudian batam, lepas tue hatyai. Ingat-ingat dapatlah rest kejap....tapi hahaha..anak-anak ajak pula ke Lost World of Tambun . K mied pulak pantang diajak...cepat benar bertenaga ..huhuhu🥰🥰 Bukan senang anak bujang nak ikut jejalan dgn mama dia..kali ini ikut pulak..alhamdulillah 🤲 Taman tema ini berkeluasan  40 ekar, Ianya dibuka kepada pengunjung pada 11 November 2004 . Selain ada Taman Tema Air,  ada 7 taman tema lain yang menyeronokkan iaitu : Lost Water Park Lost World Amusement Park Lost World Hot Springs & Spa Lost World Tiger Valley Lost World Petting Zoo Lost World Tin Valley Lost World Adventure Park Check harga dulu...kitaorg beli online je Kami mulakan perjalanan dari rumah di Selangor kira-kira pukul 8.30 pagi dan sampai ke Lost World of Tambun sekitar 11.30 pag