Skip to main content

PULAU MABUL- MENGAMIT RINDU UNTUK BERKUNJUNG LAGI

Tiba-tiba hati ini dibalut rasa rindu pada Pulau Mabul. Kenangan 2 tahun lalu ketika berkunjung kesana bersama sahabat-sahabat tidak mungkin dapat dilupakan.  Walaupun sudah berlalu namun keindahan Mabul sentiasa dalam ingatan..............

Kami menginap di Scuba Jeff guesthouse masa kami pergi tahun 2010. Inilah guesthouse dia masa tue......sekarang nie dah di renovate menjadi lebih selesa dan besar.  Sesiapa yang berminat bolehlah ikut package abang Jeff Nie.....Berpatutan...untuk percutian budget macam kami ini saya syorkan www.scubajeffsipadan.com   100%.... tapi percutian budgetlah...kalau percutian mewah dean tak jamin.......


Ini depan ScubaJeff Guesthouse je....bila air surut boleh menapak sampai tengah-tengah laut.....bestnye!!!!

Seronok duduk kt sini...bukak tingkap je dah boleh tengok laut.....terjun laut pun boleh....

Permandangan depan guesthouse abang Jeff

Snookeling time...depan guesthouse pun dah cukup cantik........................ tapi ada 2 tempat yang lebih cantik akan di bawa untuk snookeling...dah tak ingatlah nama tempat dia...tapi betul2 awesome..






Lihatlah keindahannya....

Ingin ku kembali lagi ke sini...........

Suasana petang ketika matahari terbenam.......menikmatinya di hadapan guesthouse betul-betul mengasyiknya....

Meniti senja di Mabul................

Serious suka gambar ni macam lukisan..lepak2 sampai melihat matahari terbenam................

berlatarkan matahari terbenam.............dah boleh pose majalah magga...huhuhu...
 
 Malam  BBQ sambil mendengar alunan si pemetik guitar.............

Ikan-ikan yang fresh di jual oleh Bajau laut.....


Inilah abg Jeff ..tuan punya Scubajeff.........sedia melayan anda.....
Esoknya kami di bawa ke perkampungan Bajau Laut...........memberi kami peluang melihat kehidupan masyarakat Bajau laut. Kehidupan mereka yang bergantung hidup pada lautan sebagai sumber rezeki.....Kehidupan yang begitu damai tanpa perlu tersangkut dalam kesibukan, kesesakan di bandar tiap-tiap hari...

Nielah kehidupan mereka... bot-bot nielah juga rumah mereka........


Anak-anak riang bermain sesama sendiri...


Rumah-rumah di perkampungan Bajau Laut...tanpa TV, ASTRO.WIFI.....cukuplah begini...

Sampan-sampan untuk ke laut.....

Sedih...bila lihat mereka berebut nak ambik jajan dari kami.....kita bermewah-mewah mengejar kebendaan...

Inilah serba sikit jualan cenderahati bagi menampung kehidupan mereka

Banyak lagi gambar-gambar kenangan semasa di Pulau Mabul...Kami juga berpeluang melihat upacara perkahwinan masyarakat Bajau Laut...sungguh unik dan menarik...nantilah aku cari gambar-gambarnya dan buat entri pasal perkahwinan mereka........Insyaallah...



-------------------------MABUL.....AKU PASTI KEMBALI...................................

Comments

Popular posts from this blog

PERJALANAN KE LANGKAWI MENGGUNAKAN ETS (ELECTRIC TRAIN SERVICE)

Assalamulaikum dan selamat sejahtera semua. Rasa-rasa ramai yang dah sampai Langkawi kan.  Macam k mid nie,  bole katakan setahun sekali atau dua kali sampai ke Pulau nie...selalunya terlajak pergi ke Pulau Langkawi ini kerana balik ke Kedah atau Perlis untuk memenuhi undangan perkahwinan sahabat atau saudara mara di sana.  Alang-alang dah sampai Kedah atau Perlis teruslah masuk ke Pulau Langkawi sehari dua kan.... Tapi kali nie pergi memang memenuhi undangan sahabat yang berkahwin di Pulau Mashuri . Selalunya k mid dan mr husban naik kereta atau naik flight lah.... tapi baru-baru nie kak mid dan mr husban mencuba perkhidmatan keretapi ETS( Electric Train Service) pula. Kami naik ETS jam 7.45 pagi yang berhenti di stesen Sg Buloh Kami memulakan perjalanan dari Stesen keretapi Sg Buloh kerana keretapi ada berhenti di sini jadi tak lah kami membazir untuk pergi ke KL sentral.  Jadi tengok jadual dan laluan ETS, kalau ada berhenti berhampiran dengan kediaman kita eloklah na

UMRAH PERTAMAKU : BARANG KEPERLUAN UMRAH

 Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Diri ini bersyukur kerana mendapat peluang menjadi tetamu Allah pada bulan Mac 2022 yang lalu.  Asalnya k mied ingin pergi bersama Arwah suami tapi apakan daya dia terlebih dulu di jemput ilahi. Jadi k mied pergi secara mengejut bersama bestie k mied serta ayah ibunya. Mereka merupakan jemaah yang tertangguh 2 tahun lalu akibat Pandemik Covid 19. Ya Allah..aku menyambut seruanmu Bila kak mied telah mendapat pengesahan akan  menunaikan umrah, k mied mulalah membeli dan menyediakan barangan-barangan sedikit demi sedikit. Ramai juga di antara kita yang risau tentang persiapan-persiapan yang perlu di lakukan,  barang yang perlu di bawa hingga kita asyik talipon atau bertanya pada saudara-mara dan kawan-kawan yang pernah sampai ke tanah suci. Kami berempat di Miqat Bir Ali Mengenai kursus pula, k mied tidak dapat sekali pun berkesempatan menghadiri kursus umrah yang di anjurkan oleh travel agensi,  bukan kak mied malas atau apa... tapi tarikh yang diad

APA YANG MENARIK DI LALAPORT BUKIT BINTANG CITY CENTRE(BBCC)

  Assalamualaikum dan salam sejahtera Baru-baru ini kak mied berpeluang mengikuti Famtrip ke Lalaport BBCC bersama pemandu-pemandu pelancong. Peluang ini membuat kak mied rasa teruja sebab kak mied belum sekali pun menjejakkan kaki ke sini walaupun Lalaport BBCC telah dibuka sejak Januari 2022 . Terletak di tengah-tengah Bandar, kawasan Bukit Bintang. Lokasi dahulunya adalah tapak Penjara Pudu yang terkenal.  Bagi generasi sekarang mungkin mereka tidak melihat atau mengetahui tentang kewujudan  Penjara Pudu namun pintu masuk atau pintu gerbang Penjara Pudu masih dikekalkan sebagai tinggalan sejarah lalu.   Mall ini mengenengahkan konsep " Modern Simplicity" yang sinonim dengan tradisi Jepun dengan gabungan fasiliti komersial, pejabat , kediaman, hotel dan lain-lain. Merupakan fasiliti luar negara yang pertama di  Asia Tenggara oleh Mitsui Fudosan Co. Ltd.(Mitsui Fudosan) .  Terdapat 400 kedai untuk penyewaaan di Mall ini,  serta penampilan kedai-kedai jenama-jenama terkenal