Booking.com

Tuesday, February 4

UNIKNYA JAMBATAN ANGKAT TERENGGANU

Assalamulaikum dan salam sejahtera.

Sejak akhir-akhir ini k mid rajin pulak nak menaip di blog kak mid ini,  mungkin sebab kerja di lapangan k mid berkurangan,  banyak pelancong dari luar negeri membatalkan  kunjungan mereka ke  Malaysia.  Masing-masing merasakan tidak selamat untuk pergi bercuti,  lebih-lebih lagi ke negara yang telah ada orang positif Novel Corona Virus nie. Apa-apa pun kita doakan yang terbaik untuk negara kita.
So...bila ada free time nie bolelah kak mid menaip apa yang k mid tak sempat arituekan.
  • JAMBATAN ANGKAT TERENGGANU/DRAWBRIDGE


Tahun lepas,  ketika berkunjung ke Kuala Terengganu,  sempatlah kak mid berkunjung ke Jambatan Angkat Terangganu (Terengganu Drawbridge) yang merupakan mercu tanda terbaharu negeri Terengganu .
Jambatan ikonik ini menghubungkan Muara Selatan di sebelah Daerah Kuala Terengganu dan Muara Utara di sebelah Seberang Takir Daerah Kuala Nerus.



Fakta-fakta tentang Terengganu Drawbridge
  • Merupakan Jambatan Angkat pertama di Asia. 
  • memiliki 2 menara setinggi bangunan 15 tingkat
  • Projek bermula dari Ogos 2014.
  • Ia merupakan jambatan keempat di kawasan Kuala Terengganu yng menyeberangi Sungai Terengganu selepas Jambatan Sultan Mahmud,  Jambatan Manir dan Jambatan Pulau Sekati.
  • Panjang keseluruhan Jambatan Angkat ini ialah 638 meter,  Lebar 23 meter dan Tinggi 12.5 meter dari aras laut. 
  • Kos pembinaan berjumlah RM248 juta.
  • Dibuka pada  2 - 17 Jun 2019  ( tempoh percubaan) dan 1 hb Ogos 2019 ( dibuka secara tidak rasmi)
  • Rekabentuk : mendapat ilham dari Tower Bridge London
  • Jambatan boleh diangkat untuk laluan kapal,  mengambil masa hanya 20 minit untuk di buka dan tempoh yang sama untuk di tutup.
  • Terdapat 100 petak parkir kenderaan di bawah Jambatan,
  • Turut menyediakan pengkalan bot dan kapal agensi kerajaan berlabuh.
  • Menara 1(Utara) akan menempatkan restoran mewah yang boleh menampung 200 orang dalam satu masa.
  • Menara 2(Selatan) menempatkan galeri, menara tinjau serta dewan yang boleh menampung 200 orang dalam satu masa.

Galeri Skybridge di Menara 2 mempamerkan lukisan dari pelukis tempatan,  Dibuka dari setiap hari dari jam 10 pagi hingga 10 malam
 
Bolehlah mencuba berjalan di atas lantai cermin ini,  sambil melihat ke bawah dan sekeliling..gayat jugak😂😂

pemandangan yang awesome dekat atas nie....
Dengan harga tiket galeri Skybridge sebanyak RM5 untuk semua warganegara dewasa dan kanak-kanak manakala bukan warganegara RM15 untuk dewasa dan RM10 untuk kanak-kanak,  janganlah korang lepaskan peluang kerana memang sangat berbaloi.

Untuk lebih info :





 No.Tel   : 09-622 2438




Salam sayang,







10 comments:

  1. saya x prnh lgi pergi tmpt2 ceni kat ganu. masjid kristal pun xpernah huhu

    ReplyDelete
  2. saya ni duduk je di negeri Terengganu selama 15 tahun. tempat menarik satu pun tak pernah sampai. Syok je tengok orang post. bila la turn saya pulak ke sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terengganu banyak tempat menarik, makanan pun sedap2..ada masa bolelah teroka semua tempat yg best tue .pastu share kt blog...baru best

      Delete
  3. Bestnya dah pergi Jambatan Angkat Terengganu. Sekarang dah kena bayar rasanya kan? Hari tu masa promo percuma. Lama dah tak sampai ke Terengganu. Dulu last pergi Perhentian je. Kalau malam memang cantik bergambar ni.

    ReplyDelete
  4. Tak penah lagi ke sana. Tapi kagum dengan keindahan jambatan tu. Inshaallah ada rezeki nanti

    ReplyDelete
  5. Wah terengganu sekarang makin mahu rasa macam nak singgah ... lama tak ke pantai Timor sekarang.. day ramai yang bergambar jambatan sini
    . Kawan kawan I la.. thanks for sharing

    ReplyDelete
  6. Terbaik perkongsian ini.. byk fakta menarik mengenai jambatan ni.. ada rezeki mahu kesana juga merasa pengalaman sendiri..

    ReplyDelete
  7. Tengok pada harga pembikinan jambatan angkat ni berbaloi lah dengan apa yang ada sekarang. semoga Terengganu terus maju.

    ReplyDelete
  8. tak pernah sampai lgi sejak jambatan baru ni start operasi.. gi dh dulu tapi masa tu masih dgn jambatan lama lagi.. cantik

    ReplyDelete
  9. dah siap pun jambatan ni, time belajar dulu mampu tengok dari jauh je masa pembinaan. nanti pergi terengganu nak cuba lah naik atas jambatan ni. macam best je

    ReplyDelete

TERIMA KASIH PADA YANG SUDI MEMBERI KOMEN

SEHARI DI SELANGOR...jom kita ke SEPANG!!

Assalamulaikum dan Salam Sejahtera semua. Alhamdulillah... kita semua dah boleh melancong...tapi dalam negeri aje dulu ya.. tak mengapa a...