Skip to main content

PERCUTIAN KELUARGA DI HATYAI/SONGKLA (Part 1)

Tarikh :  11 Oktober - 14 Oktober 2013
Kami sekeluarga sebenarnya berpakat nak melawat Pak Long yang sakit di Padang besar,  Perlis. Dah beberapa bulan dia sakit,  jadi bila anak-anak dapat bersama maka bermulalah perjalanan kami ke utara Semenanjung.....


9.30 mlm (11 okt)- kami memulakan perjalanan dari rumah melalui Lebuhraua Utara Selatan.  Perjalanan berjalan lancar,  walaupun di khuatiri lebuhraya akan sesak maklumlah mungkin ramai akan mengambil cuti pada hari Isnin sebab raya Aidil Adha jatuh pada hari Selasa. Kami hanya berhenti sekejap di perhentian Tapah untuk minum dan ke Tandas.

2.30 pagi - sampai di perhentian Juru - itu maknanya dah nak sampai Penang....pemandu-pemandu semua dah mengantuk...kelopak mata dah tak boleh di angkat??? apalagi tidur dalam kereta.........kroh..kroh...kroh.....

6.30 pagi - bangun (lama gak tidur dalam kereta)...pergi tandas basuh muka.....amboi2...detail sungguh entry nie...sebenarnya nak cerita sikit pasal kejadian di tol Juru nie... Kami di kejutkan dengan keadaan seorang pakcik yang memang duduk kat kerusi berhampiran aku..Aku nampak pakcik nie batuk2..aku ingatkan dia sejuklah...naik motor pagi2...berhenti rehat sekejap.....tiba2 dok rehat2 tue terus terkulai atas pangkin depan tandas........

Masa gambar ni di ambil..aku rasa pakcik ni macam dah x da tapi ada yang dengar paramedic ckp tinggal nyawa2 ikan.....
Selepas ambulan datang,  kami pun meneruskan perjalanan kami....entahlah...tidak diketahui samaada pakcik nie masih panjang umur ke tidak...apa2 pun aku doakan yang terbaik untuk pakcik nie...

Dan sampai pun Kuala Sanglang..........huhuhu

Cari dulu sarapan...yang paling aku suka kat Perlis nie...kueh2 dan makanan dia murah2..nasi lemak nie tetap RM1...makan nasi lemak dgn coke botol...tak..tak...aku saja nak ambik gambar botol coke nie...dah x nampak kt KL...


Persinggahan kami dah sampai,  Simpat Empat Kuala Perlis............berehat sekejap petang nanti nak merayap kat Padang Besar...............


Dah sampai dah padang besar,  aku tetap dengan laksa...mulanya nak pekena laksa Kuala Perlis...tak palah laksa Padang Besar pun ok gak.....


Motif sebenarnya bukan nak tunjuk gambar nie....cuba tengok belakang tue...tulah sempadan Thailand..rumah PakLong sebelah jalan je....nak panjat gi Thailand pun boleh...kalau berani lah......

Awal plan nak masuk ke Hat Yai melalui Padang Besar tapi akhirnya tukar fikiran bila semua orang nak balik semula ke Simpang Empat untuk tidur........jadi esoknya bermulalah perjalanan ke Hatyai bukan melaui Padang besar tapi melalui Bukiit Kayu Hitam......Nanti aku ceritakan cara-cara membawa kereta ke Hatyai............Good Night.......

With love,
miedajaz




Comments

Popular posts from this blog

PERJALANAN KE LANGKAWI MENGGUNAKAN ETS (ELECTRIC TRAIN SERVICE)

Assalamulaikum dan selamat sejahtera semua. Rasa-rasa ramai yang dah sampai Langkawi kan.  Macam k mid nie,  bole katakan setahun sekali atau dua kali sampai ke Pulau nie...selalunya terlajak pergi ke Pulau Langkawi ini kerana balik ke Kedah atau Perlis untuk memenuhi undangan perkahwinan sahabat atau saudara mara di sana.  Alang-alang dah sampai Kedah atau Perlis teruslah masuk ke Pulau Langkawi sehari dua kan.... Tapi kali nie pergi memang memenuhi undangan sahabat yang berkahwin di Pulau Mashuri . Selalunya k mid dan mr husban naik kereta atau naik flight lah.... tapi baru-baru nie kak mid dan mr husban mencuba perkhidmatan keretapi ETS( Electric Train Service) pula. Kami naik ETS jam 7.45 pagi yang berhenti di stesen Sg Buloh Kami memulakan perjalanan dari Stesen keretapi Sg Buloh kerana keretapi ada berhenti di sini jadi tak lah kami membazir untuk pergi ke KL sentral.  Jadi tengok jadual dan laluan ETS, kalau ada berhenti berhampiran dengan kediaman kita eloklah na

UMRAH PERTAMAKU : BARANG KEPERLUAN UMRAH

 Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Diri ini bersyukur kerana mendapat peluang menjadi tetamu Allah pada bulan Mac 2022 yang lalu.  Asalnya k mied ingin pergi bersama Arwah suami tapi apakan daya dia terlebih dulu di jemput ilahi. Jadi k mied pergi secara mengejut bersama bestie k mied serta ayah ibunya. Mereka merupakan jemaah yang tertangguh 2 tahun lalu akibat Pandemik Covid 19. Ya Allah..aku menyambut seruanmu Bila kak mied telah mendapat pengesahan akan  menunaikan umrah, k mied mulalah membeli dan menyediakan barangan-barangan sedikit demi sedikit. Ramai juga di antara kita yang risau tentang persiapan-persiapan yang perlu di lakukan,  barang yang perlu di bawa hingga kita asyik talipon atau bertanya pada saudara-mara dan kawan-kawan yang pernah sampai ke tanah suci. Kami berempat di Miqat Bir Ali Mengenai kursus pula, k mied tidak dapat sekali pun berkesempatan menghadiri kursus umrah yang di anjurkan oleh travel agensi,  bukan kak mied malas atau apa... tapi tarikh yang diad

APA YANG MENARIK DI LALAPORT BUKIT BINTANG CITY CENTRE(BBCC)

  Assalamualaikum dan salam sejahtera Baru-baru ini kak mied berpeluang mengikuti Famtrip ke Lalaport BBCC bersama pemandu-pemandu pelancong. Peluang ini membuat kak mied rasa teruja sebab kak mied belum sekali pun menjejakkan kaki ke sini walaupun Lalaport BBCC telah dibuka sejak Januari 2022 . Terletak di tengah-tengah Bandar, kawasan Bukit Bintang. Lokasi dahulunya adalah tapak Penjara Pudu yang terkenal.  Bagi generasi sekarang mungkin mereka tidak melihat atau mengetahui tentang kewujudan  Penjara Pudu namun pintu masuk atau pintu gerbang Penjara Pudu masih dikekalkan sebagai tinggalan sejarah lalu.   Mall ini mengenengahkan konsep " Modern Simplicity" yang sinonim dengan tradisi Jepun dengan gabungan fasiliti komersial, pejabat , kediaman, hotel dan lain-lain. Merupakan fasiliti luar negara yang pertama di  Asia Tenggara oleh Mitsui Fudosan Co. Ltd.(Mitsui Fudosan) .  Terdapat 400 kedai untuk penyewaaan di Mall ini,  serta penampilan kedai-kedai jenama-jenama terkenal