Skip to main content

PROGRAM KEMBARA EKOPELANCONGAN : RAIL TOURISM

Assalamulaikum dan salam sejahtera semua.

Pada 3 hingga 6 Jun  2022,  k mied dan rakan-rakan media serta pengiat industri pelancongan yang lain berpeluang menaiki keretapi sewa khas @charter  ke Pantai Timur untuk Program Kembara Ekopelancongan " Rail Tourism".

Jika sebelum ini, kita melancong dan bercuti dengan menaiki kereta, bas atau kapalterbang,  apakata kita menaiki keretapi pula selepas ini.
Keretapi sebagai pengangkutan penting di Malaysia satu ketika dulu,  haruslah di ketengahkan semula sebagai satu produk pelancongan.

K mied dah lama sebenarnya tidak menaiki keretapi express nie,  rasa-rasanya kali terakhir beberapa tahun dulu menaiki Sleeper Koc dari Arau ke Kuala Lumpur dan itulah last dapat naik kerana Sleeper Koc ke utara telah pun di tamatkan dan di ganti dengan ETS.

Mengikut aturcara program,  kami akan berkumpul di Stesen Keretapi Kuala Lumpur jam 9.00 malam dan keretapi di Jangka berlepas pada Jam 10.45 malam.
Sebelum bertolak...layanlah bergambar dulu.....begitu..begini😁😆

Ekspress Kembara JNK II K.Lumpur -Wakaf Bharu- K.Lumpur

Perjalanan kami (Pihak Media/Travel Agent/Pegawai Tourism Wilayah Timur) seramai 25 orang bersama lagi 150 penumpang lain akan menaiki Keretapi Sewa Khas @ Charter oleh JOM NAIK KERETAPI (JNK SDN BHD).

Flag Off oleh Ketua Pengarah Tourism Malaysia

Di pihak Media, akan mengikuti Aturcara yang telah di sediakan dimana kami akan membuat aktiviti di Gua Musang , manakala pihak JNK akan mengikuti Aturcara di Wakaf Bharu.
Daripada itinerari yang di terima perjalanan ini akan mengambil masa selama 15 jam🥵. Bak kata sahabat saya..kak ooi..boleh jadi petak buntut kita kak😆😆😆🤭🤭
Sebelum itu jangan pelik dulu...belum cuba belum tahu. Pasti ada tarikan kerana  ini adalah Jelajah Ke 2 oleh JNK ke Pantai Timur dengan Keretapi sewa khas @charter.

Kita tengok apa yang menariknya Keretapi Sewa Khas @ Charter nie.

1. Sleeper Koc Superior Night( ADNS)/Primier Class (AFC)/Superior Class(ASC).
Perjalanan yang mengambil masa 15 jam pasti memenatkan jadi dengan adanya Sleeper Koc nie,  korang boleh tidur dengan selesa sambil menikmati pemandangan yang menarik di sepanjang perjalanan.

• Sleeper Koc / Superior Night (ADNS)

• Premier Class (AFC)

• Superior Class (ASC)

2. Chillax Koc @Chill & Rilex Koc
Apa yang ada kat Koc nie???
Dekat Koc nie kita boleh lepak dan berbaring-baring sambil mengunyah makanan ringan.2 Sembang dan bergossip pun boleh😝...
Membaca pun boleh ...nak rilex-rilex sambil melihat pemandangan luar pun boleh....Just Chill and Rilex guys!!!.
Kita semua boleh bersholat di sini jugak tau.

Tidur betul ke tue😅

Nie betul-betul menghayati pemandangan😄

Pemandangan Matahari Terbit yang sempat di rakam

Yang 2 nie..nak jugak makan kt sini...😁😁

Rilexlah kan...bila lagi nak rilex kan..hahaha

Kalau pasal berpura-pura No.1🤭

3. Event Koc
Di Event Koc nie pulak tempat di mana apa-apa majlis hendak di adakan..pertandingan karaoke pun boleh, penyampaian hadiah dan cenderahati pun boleh.
Berkaraokelah korang Siang Malam.
Janji happy✌

Penuh perasaan nie

Antara pemenang pertandingan karaoke

4. Koc Bufe/ Cafe.
Koc nie k.mied suka🥰 sebab k mied suka makan..hahaha..
Kalau lapar tue cepat-cepat pergi order kt sini..memang masakan diorang sedap dan harga memang berpatutan macam makanan kat luar pun.
Boleh duduk dan makan kt sini atau beli dan bawa makan di tempat duduk masing-masing

Ini model-model untuk kopi dalam tren🤭🤭🤭

Korang nie...kalau makan tue ingat-ingat cikit kat orang belakang😁

Jadi, dah tahukan apa yang menarik naik keretapi nie kan ...jadi tak sempatlah buntut jadi petak pun sebab k mied tak duduk diam pun..kejap lepak di Chillax Koc,  sekejap lepak kt Cafe pastu lepak Kt Event Koc berkaraoke,  mengantuk pulak pergi ke Sleeper Koc.

Keretapi  ini akan berhenti di 2 stesen untuk ambil penumpang iaitu di Stesen Seremban dan Stesen Gemas. Jika menaiki Tren  Express Rakyat Timuran ke Pantai Timur yang bukan sewa khas seperti ini Stesen Gemas adalah Stesen Permulaan bagi Perjalanan Keretapi ke Pantai Timur.
Stesen Gemas juga adalah stesen pertukaran bagi Laluan Pantai Barat bagi perjalanan Laluan ke Pantai Timur. "Technical stop" dan pertukaran krew juga di lakukan di Stesen ini.

Seterusnya keretapi akan berhenti kira-kira setengah jam di Stesen Kuala Lipis,  maka kami dengan rakusnya turun dari Tren untuk mengambil gambar😆😆

Kelam kabut weeh..tengah-tengah posing hon tren dah bunyi nak bertolak dah..nasib kami pantas...sbb tue gambar kelabu😆

Kami sampai di Stesen Gua Musang kira-kira jam 11 pagi dan jika ikut itinetari kami akan terus ke Wakaf Bharu sebab akan ada sambutan dari Exco pelancongan Kelantan tapi di sebabkan ada masalah teknikal kami semua ( team Media) turun di Stesen Gua Musang dan penumpang lain( Team JNK) menunggu di Stesen Gua Musang sehingga masalah teknikal selesai untuk menyambung perjalanan ke Wakaf Bharu.

Antara sambutan yang di adakan di Wakaf Bharu

Di Stesen Gua Musang, kita akan tersekima sekejap melihat landskapnya yang indah berlatarbelakang bukit batu kapur

So...k mied pun posing ala-ala tren bergerak gitew

Sempatlah Team Media berehat di Homestay Durian Villa awal sedikit.
📍DURIAN HILL VILLA, GUA MUSANG

Penginapan kami kali ini Durian Hill Villa

Tilam empuk...dah menunggu nie

Bilik luas dan selesa

Inilah pengalaman K mied menaiki Keretapi Sewa Khas @charter. Nanti K mied sambung coretan di blog k mied untuk aktiviti- aktiviti yang kami lakukan di Gua Musang.

Terima kasih kerana luangkan masa untuk membaca❤

Salam sayang,

Nota Kaki :
1. Jika ingin merasai pengalaman ke Pantai Timur dengan Sleeper Koc boleh menaiki Express Rakyat Timuran atau 'Jungle Train' yang beroperasi.
Untuk maklumat lanjut dan tambang boleh rujuk KTMB.

2. Terdapat perbezaan Koc-Koc di keretapi Sewa Khas @ Charter dengan Koc Express Rakyat Timuran.

#RailTourism  #jnk  #jomnaikkeretapi
#expresskembarajnk
#jomkepantaitimur
#ktmb
#tourismwilayahtimur

Comments

Popular posts from this blog

PERJALANAN KE LANGKAWI MENGGUNAKAN ETS (ELECTRIC TRAIN SERVICE)

Assalamulaikum dan selamat sejahtera semua. Rasa-rasa ramai yang dah sampai Langkawi kan.  Macam k mid nie,  bole katakan setahun sekali atau dua kali sampai ke Pulau nie...selalunya terlajak pergi ke Pulau Langkawi ini kerana balik ke Kedah atau Perlis untuk memenuhi undangan perkahwinan sahabat atau saudara mara di sana.  Alang-alang dah sampai Kedah atau Perlis teruslah masuk ke Pulau Langkawi sehari dua kan.... Tapi kali nie pergi memang memenuhi undangan sahabat yang berkahwin di Pulau Mashuri . Selalunya k mid dan mr husban naik kereta atau naik flight lah.... tapi baru-baru nie kak mid dan mr husban mencuba perkhidmatan keretapi ETS( Electric Train Service) pula. Kami naik ETS jam 7.45 pagi yang berhenti di stesen Sg Buloh Kami memulakan perjalanan dari Stesen keretapi Sg Buloh kerana keretapi ada berhenti di sini jadi tak lah kami membazir untuk pergi ke KL sentral.  Jadi tengok jadual dan laluan ETS, kalau ada berhenti berhampiran dengan kediaman kita eloklah na

UMRAH PERTAMAKU : BARANG KEPERLUAN UMRAH

Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Diri ini bersyukur kerana mendapat peluang menjadi tetamu Allah pada bulan Mac 2022 yang lalu.  Asalnya k mied ingin pergi bersama Arwah suami tapi apakan daya dia terlebih dulu di jemput ilahi. Jadi k mied pergi secara mengejut bersama bestie k mied serta ayah ibunya. Mereka merupakan jemaah yang tertangguh 2 tahun lalu akibat Pandemik Covid 19. Ya Allah..aku menyambut seruanmu Bila kak mied telah mendapat pengesahan akan  menunaikan umrah, k mied mulalah membeli dan menyediakan barangan-barangan sedikit demi sedikit. Ramai juga di antara kita yang risau tentang persiapan-persiapan yang perlu di lakukan,  barang yang perlu di bawa hingga kita asyik talipon atau bertanya pada saudara-mara dan kawan-kawan yang pernah sampai ke tanah suci. Kami berempat di Miqat Bir Ali Mengenai kursus pula, k mied tidak dapat sekali pun berkesempatan menghadiri kursus umrah yang di anjurkan oleh travel agensi,  bukan kak mied malas atau apa... tapi tarikh yang diad

PERCUTIAN 2HARI 1MALAM DI LOST WORLD OF TAMBUN

Assalamulaikum dan salam sejahtera. Minggu nie nak pergi mana pulak? .  K mied rasa nak berehat aje di rumah setelah dari hari raya aidil adha hari tue hingga sekarang asyik berjalan jer ..bermula melaka, kemudian batam, lepas tue hatyai. Ingat-ingat dapatlah rest kejap....tapi hahaha..anak-anak ajak pula ke Lost World of Tambun . K mied pulak pantang diajak...cepat benar bertenaga ..huhuhu🥰🥰 Bukan senang anak bujang nak ikut jejalan dgn mama dia..kali ini ikut pulak..alhamdulillah 🤲 Taman tema ini berkeluasan  40 ekar, Ianya dibuka kepada pengunjung pada 11 November 2004 . Selain ada Taman Tema Air,  ada 7 taman tema lain yang menyeronokkan iaitu : Lost Water Park Lost World Amusement Park Lost World Hot Springs & Spa Lost World Tiger Valley Lost World Petting Zoo Lost World Tin Valley Lost World Adventure Park Check harga dulu...kitaorg beli online je Kami mulakan perjalanan dari rumah di Selangor kira-kira pukul 8.30 pagi dan sampai ke Lost World of Tambun sekitar 11.30 pag