Skip to main content

SEHARI DI NEGERI SELANGOR; JOM LAWATI DAERAH GOMBAK!

 Assalamulaikum dan salam sejahtera semua

SEHARI DI NEGERI SELANGOR; JOM LAWATI DAERAH GOMBAK!

Daerah Gombak yang mengagumkan ini pada dasarnya merupakan sebuah sempadan bagi
kota Kuala Lumpur di samping kawasan sempadan yang lain seperti Rawang dan Batu
Arang. Di Daerah ini, anda pasti akan terpukau dengan pelbagai tempat menarik yang dapat
anda lawati pada suatu hari kelak. Di sini, Tourism Selangor mengesyorkan senarai aktiviti
yang boleh dilakukan untuk kunjungan satu hari ke Daerah Gombak!

8.00 pagi - Nikmati sarapan pagi yang enak di Restoran Teratak Nogori
9.00 pagi - Terokai Air Terjun Kanching yang menakjubkan
10.00 pagi – Membuat lawatan safari ke Zoo Negara
12:00 malam - Makan tengah hari di Coca Seafood Restaurant
1.00 petang - Berjalan-jalan di sekitar Batu Caves yang terkemuka
2.30 pm – Rasai debaran adrenalin di Gua Damai Extreme Park
3.45pm - Bersiar-siar di sekitar Muzium Orang Asli
4.45pm - Singgah di Durian Cendol @ Mel Corner Batu Caves
5.45pm - Berbelanja di Melawati Mall
7.00pm - Makan malam di Wira Seafood Ikan Bakar

1) Nikmati sarapan pagi yang enak di Restoran Teratak Nogori

 


Pengembaraan di Daerah Gombak melibatkan perjalanan ke tempat-tempat yang
menyajikan sarapan pagi yang seringkali dipilih oleh orang ramai di bandar! Nikmati
pelbagai hidangan Malaysia yang enak seperti Nasi Lemak dan Lontong yang sudah
pastinya merupakan salah satu cara yang terbaik untuk memulakan perjalanan anda pada
siang hari. Sarapan pagi yang luar biasa adalah salah satu sebab Daerah ini seringkali
dikunjungi oleh penduduk setempat dan para pelancong. Sudah tentu anda tidak mahu
ketinggalan!

2) Terokai Air Terjun Kanching yang menakjubkan

Terletak betul-betul di antara Rawang dan Kuala Lumpur, air terjun di Taman Eko Rimba
Kanching adalah satu tempat yang menyeronokkan untuk pengembara di Daerah Gombak.
Di dalamnya, anda akan dibawa ke tujuh tingkat air terjun yang dikelilingi dengan
pemandangan alam yang sungguh menarik. Air terjun tahap kedua dan ketiga adalah yang
terkenal di sana; jadi pastikan anda tidak lupa untuk berhenti di situ! Sekiranya anda
sedang mencari kawasan untuk bersantai pada awal hari, Taman Eko Rimba Kanching
merupakan tempat riadah yang paling sesuai!

 3) Membuat lawatan safari ke Zoo Negara

 

Apabila ianya berkaitan dengan lawatan safari yang menggembirakan, Zoo Negara di
Daerah Gombak adalah zoo yang terkenal yang mesti anda sertakan dalam jadual
perjalanan anda! Terdapat lebih daripada 5173 spesimen yang terdiri daripada 476 spesis
haiwan yang boleh anda saksikan di sana. Selain menjadi tempat pameran haiwan, anda
juga boleh mengadakan pelbagai acara di sini sama ada pesta ulang tahun untuk anak-anak
anda, hari keluarga, bahkan apa sahaja acara yang anda impikan.

 4) Nikmati makan tengah hari di Coca Seafood Restaurant

Anda semestinya benar-benar ketinggalan sekiranya anda tidak singgah ke Restoran Coca
Seafood sepanjang perjalanan anda ke Gombak. Restoran ini terkenal dengan mee kari
yang bersaiz besar yang seringkali menarik perhatian penduduk tempatan dan pelancong.
Hidangan istimewa mereka tersebut disajikan dengan pilihan sampingan seperti Ayam Kari
yang sudah pasti akan meliurkan anda.

5) Berjalan-jalan di sekitar Batu Caves yang mewah

 
Apakah makna sebuah pengembaraan ke Daerah Gombak tanpa berkunjung ke Batu Caves
yang terkemuka? Umum mengetahui, lokasi ini dikunjungi oleh begitu ramai pelancong pada
setiap hari. Senibinanya yang hebat merupakan perkara yang paling utama yang menarik
minat orang ramai ke sana. Malahan, perayaan Thaipusam yang terbesar juga turut
diadakan di sini pada setiap tahun yang secara amnya seringkali melibatkan ribuan orang
ramai sebelum pandemik Covid-19.

6) Rasai debaran adrenalin di Gua Damai Extreme Park

 
Aktiviti sukan yang mendebarkan pasti menarik minat penggemar sukan ekstrim. Pendakian
batu di Gua Damai Extreme Park yang ikonik yang terletak sangat dekat dengan Batu Caves
perlu menjadi salah satu aktiviti ketika berkunjung ke Daerah Gombak! Menyediakan aktiviti
rekreasi dan eko kepada anda, terdapat juga pelbagai tahap pendakian untuk memenuhi
keperluan setiap peminat sukan sama ada amatur mahupun profesional.

7) Bersiar-siar di sekitar Muzium Orang Asli

 

Sekiranya anda ingin belajar mengenai sejarah Daerah Gombak, Muzium Orang Asli pasti
menepati keinginan anda. Anda boleh bersiar-siar di sekitar Muzium ini untuk mengetahui
sejarah dan menyaksikan artifak kuno Orang Asli yang menetap di sini. Tidak ketinggalan, di
sini juga terdapat sebuah galeri pameran yang menakjubkan serta sebuah dewan teater
mini.

8) Singgah di Durian Cendol @ Mel Corner Batu Caves


Setelah perjalanan panjang di Daerah Gombak, anda mungkin ingin berehat sebentar dan
mengembalikan tenaga anda. Oleh itu, pastikan anda singgah ke Mel Corner untuk
merasai Durian Cendol yang paling beraroma di sini. Anda boleh membeli Durian Cendol
yang bersaiz besar serta disediakan dengan tembaga durian dan ais krim tempatan pada
harga RM 20 sahaja. Namun begitu, anda perlu tahu bahawa harganya mungkin akan
berubah bergantung pada musim durian, jadi pastikan anda memeriksa senarai harga
secara atas talian dari masa ke masa!

9) Berbelanja di Melawati Mall

 
Membeli-belah adalah salah satu sesi terapi terbaik semasa mengembara. Hanya dengan
membeli-belah, seseorang dapat menurunkan tahap tekanan mereka dengan mudah
terutamanya pada hari yang panjang dan melelahkan. Melawati Mall di Daerah Gombak
pada dasarnya adalah sebuah Pusat Beli-belah pinggir bandar dengan lebih daripada 200
kedai yang memenuhi semua keperluan dan keinginan anda, Di sini, anda boleh
mendapatkan sebuah pengalaman membeli-belah terbaik!

 10) Makan malam di Wira Seafood Ikan Bakar

 

Untuk makan malam yang enak di Daerah Gombak, pastikan anda menjamu selera di
Restoran Makanan Laut Ikan Bakar yang terkenal di Taman Sri Gombak! Memang tidak
dapat dinafikan lagi, adalah berbaloi untuk singgah ke sini kerana mereka menawarkan
pelbagai jenis menu makanan laut yang enak yang boleh anda nikmati. Antaranya ialah Ikan
Bakar, Nasi Lemak dan Kerabu
yang juga terkenal sebagai hidangan istimewa di restoran
tersebut!

Gombak sememangnya dikenali sebagai Daerah yang terkenal dan luar biasa di Negeri
Selangor. Namakan sahaja, semua yang anda cari untuk memenuhi perjalanan anda ada
terdapat di sini, Dari tarikan persekitaran semula jadi yang menarik sehinggalah ke pelbagai
bangunan budaya yang mewah dengan sejarah yang tulus, semuanya boleh didapati di
Daerah ini.

 Nak Bercuti? Pusing Selangor Dulu!

 

TOURISM SELANGOR
Lot P7, Jalan Indah 14/12 Section 14, 40000 Shah Alam, Selangor , Malaysia
M: +6012-3403640  T: +603-5513 2000    
W: www.selangor.travel  FB: www.facebook.com/TourismSelangor


Salam sayang,

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

PERJALANAN KE LANGKAWI MENGGUNAKAN ETS (ELECTRIC TRAIN SERVICE)

Assalamulaikum dan selamat sejahtera semua. Rasa-rasa ramai yang dah sampai Langkawi kan.  Macam k mid nie,  bole katakan setahun sekali atau dua kali sampai ke Pulau nie...selalunya terlajak pergi ke Pulau Langkawi ini kerana balik ke Kedah atau Perlis untuk memenuhi undangan perkahwinan sahabat atau saudara mara di sana.  Alang-alang dah sampai Kedah atau Perlis teruslah masuk ke Pulau Langkawi sehari dua kan.... Tapi kali nie pergi memang memenuhi undangan sahabat yang berkahwin di Pulau Mashuri . Selalunya k mid dan mr husban naik kereta atau naik flight lah.... tapi baru-baru nie kak mid dan mr husban mencuba perkhidmatan keretapi ETS( Electric Train Service) pula. Kami naik ETS jam 7.45 pagi yang berhenti di stesen Sg Buloh Kami memulakan perjalanan dari Stesen keretapi Sg Buloh kerana keretapi ada berhenti di sini jadi tak lah kami membazir untuk pergi ke KL sentral.  Jadi tengok jadual dan laluan ETS, kalau ada berhenti berhampiran dengan kediaman kita eloklah na

TEMPAT MAKAN BEST DI MANJUNG

Assalamulaikum dan salam sejahtera, Tengah buat apa tue?  mesti tengah lepak-lepak kat rumah tengok TV...Almaklum lah kena PKP nie kepala jadi tepu  tak tahu nak buat apa..makan tidur, tengok TV..pastu makan lagi..pastu tidur lagi,..hahaha. Tak pa sabar sikit ya...lagi 2 minggu kita sama-sama doakan PKP nie tidak di lanjutkan lagi dan sekarang kita duduk di rumah diam-diam kat rumah.  Jangan bagi PM kita dok merayu-rayu #STAYATHOME. Boring-boring nie k mid teringatlah tempat-tempat makan yang k mid pergi sewaktu kunjungan ke Manjung baru-baru ini. Manalah tahu kalau lepas-lepas nie dah bebas dari Covid 19 nie ,  sesiapa pergi ke Manjung atau pergi Pulau Pangkor ke bolehlah singgah di sini . # BIG WHALE CAFE Big Whale Cafe sebuah cafe yang Cozy dan mempunyai susunatur yang kemas .  Cafe ini menyajikan pelbagai menu menarik yang boleh di cuba.  Ada menu Western, Japanese dan Korean.   Pendekata,  boleh  cuba menu brunch, lunch dan dinner . Cafe ini terletak di  : 

PENGALAMAN SAMPAI KE PARADISE 101 LANGKAWI

 Assalamulaikum dan salam sejahtera "PARADISE 101 LANGKAWI" Korang semua dah pernah sampai ke sini ke???  K mid baru aja sampai ketika mengikuti Famtrip baru-baru ini. Paradise 101 adalah pulau persendirian dan  pulau buatan manusia.  Di urus dan di miliki oleh NAAM Sdn Bhd,  ia nya merupakan Pulau yang ke 101 di Langkawi. Berlantarbelakangkan Laut Andaman, pulau eksklusif ini hanya berkeluasan 2 ekar,  dikelilingi dengan pasir pantai yang memutih serta pohon pinus yang tentunya menjanjikan permandangan indah. Ada banyak aktiviti air yang ditawarkan di sini seperti main jet ski,  main taman tema mini Aqua, Banana bot, snorkelling , zipline dan lain-lain lagi. Disini juga terdapat kemudahan lengkap yang lain seperti Dewan untuk menglansungkan majlis perkawinan, Cafe, tandas dan sebagainya, Bagaimana cara hendak ke sini?? Senang aje nak ke Paradise 101 nie,  kena naik bot di jeti Paradise 101 yang terletak di Pantai Kok berhampiran dengan Telaga Harbour Marina Langkawi. D