Booking.com

Tuesday, December 10

NASI AYAM PERAP

Assalamualaikum...

Nasi Ayam memang biasa menjadi sajian semua.  Ada macam-macam jenis nasi ayam biasanya Nasi Ayam Hainanlah yang terkenal. Kita semua pun boleh masak Nasi Ayam yang simple ikut citarasa masing-masing kat rumah.  Macam keluarga aku suka makan nasi ayam tapi bukan ayam yang biasanya di rebus kemudian di perap dengan kicap tapi diorang lebih suka ayam yang di perap dan di goreng.  

 So,  beginilah gayanya nasi Ayam Perap keluarga aku...............




Nasinya di masak begini :



Bahan untuk masak nasi ( untuk 5 orang makan)
  • **Beras (guna beras biasa je) guna dalam 3 sukat
  • Sedikit planta untuk menumis, klu tak da boleh gunakan minyak biasa
  • ½ cm halia
  • 3 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • Bunga lawang & kulit kayu manis
  • Sedikit garam
  • sedikit kunyit
Lepas semua bahan2 tadi di tumbuk,  tumislah di dalam rice cooker hingga garing lalu di masukkan beras dan masaklah nasi seperti biasa


Beras dimasukkan selepas bahan-bahan di tumis




Bahan untuk perapan ayam
  • **1 ekor ayam (di potong 18)
  • 2 cm halia
  • 5 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang merah/besar
  • 3 batang serai
  • Garam dan kunyit secukupnya
Semua bahan2 tersebut di blend dan di perap di atas ayam selama 45 minit.  Lepas tue di goreng.

Ayam yang di perap

Ayam perap yang sudah di goreng....



Untuk  chilinya aku gunakan sambal belacan .  Boleh juga buat chilinya seperti berikut :
·         5 biji chili merah
·         1 ulas bawang putih
·         Garam dan gula secukup rasa
·         Sedikit cuka

Chili dan bawang putih di blend…jgn pakai air banyak
Kemudian letak cuka, garam dan sedikit gula
Untuk buat supnya :  ambil kaki ayam dan di rebus serta di buat sup seperti biasa



Senangkan............dah siap Nasi Ayam Perap ... Menu simple lagi mudah.........hahaha...




With Love

No comments:

Post a comment

TERIMA KASIH PADA YANG SUDI MEMBERI KOMEN

SEHARI DI SELANGOR...jom kita ke SEPANG!!

Assalamulaikum dan Salam Sejahtera semua. Alhamdulillah... kita semua dah boleh melancong...tapi dalam negeri aje dulu ya.. tak mengapa a...