Skip to main content

NASI AYAM PERAP

Assalamualaikum...

Nasi Ayam memang biasa menjadi sajian semua.  Ada macam-macam jenis nasi ayam biasanya Nasi Ayam Hainanlah yang terkenal. Kita semua pun boleh masak Nasi Ayam yang simple ikut citarasa masing-masing kat rumah.  Macam keluarga aku suka makan nasi ayam tapi bukan ayam yang biasanya di rebus kemudian di perap dengan kicap tapi diorang lebih suka ayam yang di perap dan di goreng.  

 So,  beginilah gayanya nasi Ayam Perap keluarga aku...............




Nasinya di masak begini :



Bahan untuk masak nasi ( untuk 5 orang makan)
  • **Beras (guna beras biasa je) guna dalam 3 sukat
  • Sedikit planta untuk menumis, klu tak da boleh gunakan minyak biasa
  • ½ cm halia
  • 3 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • Bunga lawang & kulit kayu manis
  • Sedikit garam
  • sedikit kunyit
Lepas semua bahan2 tadi di tumbuk,  tumislah di dalam rice cooker hingga garing lalu di masukkan beras dan masaklah nasi seperti biasa


Beras dimasukkan selepas bahan-bahan di tumis




Bahan untuk perapan ayam
  • **1 ekor ayam (di potong 18)
  • 2 cm halia
  • 5 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang merah/besar
  • 3 batang serai
  • Garam dan kunyit secukupnya
Semua bahan2 tersebut di blend dan di perap di atas ayam selama 45 minit.  Lepas tue di goreng.

Ayam yang di perap

Ayam perap yang sudah di goreng....



Untuk  chilinya aku gunakan sambal belacan .  Boleh juga buat chilinya seperti berikut :
·         5 biji chili merah
·         1 ulas bawang putih
·         Garam dan gula secukup rasa
·         Sedikit cuka

Chili dan bawang putih di blend…jgn pakai air banyak
Kemudian letak cuka, garam dan sedikit gula
Untuk buat supnya :  ambil kaki ayam dan di rebus serta di buat sup seperti biasa



Senangkan............dah siap Nasi Ayam Perap ... Menu simple lagi mudah.........hahaha...




With Love

Comments

Popular posts from this blog

PERJALANAN KE LANGKAWI MENGGUNAKAN ETS (ELECTRIC TRAIN SERVICE)

Assalamulaikum dan selamat sejahtera semua. Rasa-rasa ramai yang dah sampai Langkawi kan.  Macam k mid nie,  bole katakan setahun sekali atau dua kali sampai ke Pulau nie...selalunya terlajak pergi ke Pulau Langkawi ini kerana balik ke Kedah atau Perlis untuk memenuhi undangan perkahwinan sahabat atau saudara mara di sana.  Alang-alang dah sampai Kedah atau Perlis teruslah masuk ke Pulau Langkawi sehari dua kan.... Tapi kali nie pergi memang memenuhi undangan sahabat yang berkahwin di Pulau Mashuri . Selalunya k mid dan mr husban naik kereta atau naik flight lah.... tapi baru-baru nie kak mid dan mr husban mencuba perkhidmatan keretapi ETS( Electric Train Service) pula. Kami naik ETS jam 7.45 pagi yang berhenti di stesen Sg Buloh Kami memulakan perjalanan dari Stesen keretapi Sg Buloh kerana keretapi ada berhenti di sini jadi tak lah kami membazir untuk pergi ke KL sentral.  Jadi tengok jadual dan laluan ETS, kalau ada berhenti berhampiran dengan kediaman kita eloklah na

UMRAH PERTAMAKU : BARANG KEPERLUAN UMRAH

 Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Diri ini bersyukur kerana mendapat peluang menjadi tetamu Allah pada bulan Mac 2022 yang lalu.  Asalnya k mied ingin pergi bersama Arwah suami tapi apakan daya dia terlebih dulu di jemput ilahi. Jadi k mied pergi secara mengejut bersama bestie k mied serta ayah ibunya. Mereka merupakan jemaah yang tertangguh 2 tahun lalu akibat Pandemik Covid 19. Ya Allah..aku menyambut seruanmu Bila kak mied telah mendapat pengesahan akan  menunaikan umrah, k mied mulalah membeli dan menyediakan barangan-barangan sedikit demi sedikit. Ramai juga di antara kita yang risau tentang persiapan-persiapan yang perlu di lakukan,  barang yang perlu di bawa hingga kita asyik talipon atau bertanya pada saudara-mara dan kawan-kawan yang pernah sampai ke tanah suci. Kami berempat di Miqat Bir Ali Mengenai kursus pula, k mied tidak dapat sekali pun berkesempatan menghadiri kursus umrah yang di anjurkan oleh travel agensi,  bukan kak mied malas atau apa... tapi tarikh yang diad

APA YANG MENARIK DI LALAPORT BUKIT BINTANG CITY CENTRE(BBCC)

  Assalamualaikum dan salam sejahtera Baru-baru ini kak mied berpeluang mengikuti Famtrip ke Lalaport BBCC bersama pemandu-pemandu pelancong. Peluang ini membuat kak mied rasa teruja sebab kak mied belum sekali pun menjejakkan kaki ke sini walaupun Lalaport BBCC telah dibuka sejak Januari 2022 . Terletak di tengah-tengah Bandar, kawasan Bukit Bintang. Lokasi dahulunya adalah tapak Penjara Pudu yang terkenal.  Bagi generasi sekarang mungkin mereka tidak melihat atau mengetahui tentang kewujudan  Penjara Pudu namun pintu masuk atau pintu gerbang Penjara Pudu masih dikekalkan sebagai tinggalan sejarah lalu.   Mall ini mengenengahkan konsep " Modern Simplicity" yang sinonim dengan tradisi Jepun dengan gabungan fasiliti komersial, pejabat , kediaman, hotel dan lain-lain. Merupakan fasiliti luar negara yang pertama di  Asia Tenggara oleh Mitsui Fudosan Co. Ltd.(Mitsui Fudosan) .  Terdapat 400 kedai untuk penyewaaan di Mall ini,  serta penampilan kedai-kedai jenama-jenama terkenal